Kendte ansigter i nye klæder – Tre spændende transfers forud for sæsonen

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på email
Del på print
2021-sæsonen banker på døren. Vi har kigget lidt på de mest interessante transfers, og hvad vi kan forvente af prominente navne i nye rammer.

De første løb på kalenderen kommer traditionen tro til at give rynker på brynene hos mange cykelsportsseere. Hvad er det nu for et hold? Hvorfor kører Michael Valgren i lyserødt? Og Chris Froome. Kører han ikke for INEOS? Transferkarrusellen har atter sat sine spor på feltet forud for 2021-sæsonen, da mange prominente navne har skiftet hold. Der vil derfor blive kigget nærmere på tre opsigtsvækkende rytterskifte forud for den kommende sæson. 

Chris Froome fra Team INEOS-Grenadiers til Israel Start-up Nation

Den firefoldige Tour de France vinder skifter i år de velkendte britiske rammer ud med et relativt nyt bekendtskab på Worldtouren. Israel Start-up Nation havde sin første sæson som Worldtour-hold i fjor, og kunne i den forbindelse blot bryste sig af to sejre fra øverste hylde. Chris Froome har været langt fra fordoms ”nærmest robotagtige” styrke, siden sit vanvidsstyrt på en opvarmningstur forud for enkeltstarten i Critérium du Dauphiné 2019. Dette til trods, får briten nu alletiders mulighed for at vise sig frem på den største scene som den ubestridte kaptajn. Selvom han til 2020-udgaven af Tour de France ikke kunne sikre sig en plads som hjælperytter på det stjernespækkede INEOS-mandskab, anses sæsonens store mål at være en plads øverst på podiet i Paris til sommer.

Om det så er realistisk? Hvis han kan genfinde bjergbenene, må man aldrig afskrive ”Frommey”. I løbet af den hektiske 2020-sæson pegede pilen dog ikke den vej. Det var nærmere i den modsatte retning. En enkelt etape af Vuelta a España undtaget, hvor han leverede et hæderligt stykke hjælpearbejde for Richard Carapaz. Erkendelsen for Froome må dog være, at det kapitel i karrierebogen, hvor han kører med om den ultimativt største sejr på kalenderen, er et overstået et af slagsen.

Har vi set det før?

Hvis man skal komme med en lidt fræk sammenligning for Froomes skifte, kan han ende ud i samme situation som Carlos Sastre fandt sig selv i efter at have taget et lignende skridt nedad rangstien. Væk fra Bjarne Riis’ CSC-hold til fordel for det nyopstartede Cervélo TestTeam. Selvom briten har et væsentligt flottere cv og generelt er et større navn end Sastre, findes der yderligere en lighed. Begge blev presset ud i kulden i kampen om kaptajn-rollen på deres respektive hold af yngre kræfter. Egan Bernal, Richard Carapaz og Tao Geoghegan Hart hos INEOS-Grenadiers og Schleck-brødrene hos CSC i sin tid.

Om paralleliteten stopper her, må tiden vise. Jeg tager forhåbenligt grueligt fejl, og Froome viser sig fortsat som en podieaspirant til sommerens Tour de France.

Miguel Angel Lopez fra Astana Premier Tech til Movistar Team

Efter seks år hos det kasakhiske hold skifter den lille colombianske bjergrytter til Movistar. Ved sidste års Tour de France blev Lopez nummer 6 samlet, og vandt kongeetapen, der havde mål på Col de la Loze (17. etape). Ved den lejlighed henviste Lopez nogle af verdens bedste klatrere til sit baghjul, blandt andre den senere vinder Tadej Pogacar. Her cementerede colombianeren sin status som en af de absolut bedste, når stigningerne bliver lange og stejle. Movistar stræber efter at køre med om sejrene på de store bjerge i Grand Tour-sammenhæng. Tilføjelsen af Lopez må dermed anses for at være et stort skridt i den rigtige retning for holdet.

Embed from Getty Images
Tour de France kaptajn?

Udgaven i fjor var Miguel Angel Lopez’ første Tour de France. Dermed også hans første som kaptajn. Hans nye hold har dog allerede én ung og fremadstormende klassementsrytter i folden. Nemlig Enric Mas. Spanieren kæmpede sig vej til en femteplads i 2020-udgaven, blot 40 sekunder foran Lopez. Movistar har meldt ud, at Giro di Italia bliver kørt med Marc Soler som kaptajn. Dette peger i retning af, at både Mas og Lopez skal køre Tour de France med en podieplacering for øje. Udmeldingerne fra Lopez’ egen lejr går også på, at hans primære mål i 2021 bliver Tour de France og Vuelta a España.

Det efterlader Movistar i en situation, der virker bekendt. I 2018- og 19 var holdet til start med tre kaptajner. Alejandro Valverde, Nairo Quintana og Mikel Landa gik alle ind til løbene med deres egen agenda. Den taktik kastede fem top-10 placeringer af sig, hvoraf ingen var i top 5. En lignende situation kan udspille sig i år, hvor hverken Mas eller Lopez vil ofre sig selv for at hjælpe en holdkammerat, hvis Movistar igen insisterer på at have en delt kaptajn-rolle.

Det øgede antal enkeltstartskilometer på Tour-ruten i år kontra sidste år bliver en stor hemsko for Lopez i jagten på et podie i Paris. På 20. etape tabte den lille bjergrytter over 6 minutter til vinderen Tadej Pogacar, og 3:30 til nuværende holdkammerat Mas. I år er der 58 kilometer relativ flad enkeltstart sammenlignet med de 36 fra i fjor, hvor de sidste godt 6 kilometer endda gik stejlt opad. Derfor bør Lopez efter min overbevisning have Vuelta a España som sit største mål i år, hvilket ikke udelukker muligheden for at agere luksushjælperytter rundt i Frankrig.

Romain Bardet fra AG2R Citroën Team til Team DSM (tidligere Team Sunweb)

Romain Bardet er en publikumsfavorit hos de franske cykelfans. Derfor kom skiftet væk fra det franske AG2R-hold, hvor Bardet har slået sin folder i ni sæsoner som lidt af en overraskelse. Siden 2017-udgaven af Tour de France (3. plads) har det dog været småt med resultater i klassementssammenhæng for den klatrestærke franskmand. Da det helt store gennembrud med en flot 2. plads i det samlede klassement fandt sted i 2016 var meldingen fra hans landsmænd klar; “Vi har endelig fundet den næste franske Tour-vinder.” Så godt gik det som bekendt ikke. Nu er det blevet tid til luftforandring for Bardet, og måske også tid til at sadle om?

Embed from Getty Images
Klassement eller klassiker?

I de sidste tre års Tour de France, der hver sæson har været Bardets største mål, har han måtte se sig slået ret suverænt af sine konkurrenter. Det er derfor nærliggende at stille spørgsmål ved franskmandens prioriteringer. I løbet af de sidste 3 sæsoner har Bardet leveret flotte resultater i en række forskellige endagsløb. En andenplads ved VM i Innsbruck, en andenplads i Strade Bianche og en tredjeplads i Liége-Bastogne-Liége.

Han er nu skiftet til Team DSM, der under navnet Team Sunweb har været garant for fremragende præstationer i endagsløb. Særligt udmærket i 2020-sæsonen anført af danske Søren Kragh Andersen og schweisiske Marc Hirshci. Ti World Tour-sejre (Grand Tour-etaper inkluderet) blev det til i løbet af den forgangne sæson. Og lur mig om ikke schweizeren havde gjort det til elleve i Liége, hvis ikke for Alaphilippes hasarderede udsving. Det er for nyligt kommet frem, at føromtalte Hirschi ikke skal køre for Team DSM i den kommende sæson. Det vil sige, at der ligger en åben kaptajnrolle til Ardenner-klassikerne hos det stærke hold.

Fuglsang har vist vejen

Den omtalte udvikling har man set hos flere ryttere førhen. Danske Jakob Fuglsang, der i sine unge dage var spået en stor karriere i Grand Tour-sammenhæng, har omskolet sig selv til en decideret klassiker-specialist, hvilket har kastet flere store sejre af sig. Fuglsang har derudover kørt hæderlige brostensløb. Tydeligst udtalt, da han ultimativt hjalp Vincenzo Nibali til Tour de France sejr i 2014 på pavéerne i løbets første uge. Bardet har også vist sig overraskende tryg ved det frygtede underlag. Han blev nummer 25 ved Flandern Rundt sidste år. Det er måske ikke så imponerende i sig selv, men det viser en vis ‘toughness’, der er nødvendig at besidde, hvis du drømmer om store klassiker-resultater.

Romain Bardets skifte væk fra de trygge rammer hos AG2R-holdet og et Tour de France-felt med flere bejlere end nogensinde, giver i hvert fald anledning til overvejelser for den franske bjergrytter, der efter min overbevisning langt fra er færdig med at imponere.

Mikkel Langerhuus

Mikkel Langerhuus

Jeg er skribent her på siden, og jeg læser til journalist på DMJX. Cykelsport har længe været af mine store passioner, og Gregario er derfor den platform, hvor jeg kan nørde med sporten. Kontakt: 27319@dmjx.dk

Kom med en kommentar

Få vores optakter i indbakken

Samt eksklusive mail-optakter til udvalgte løb
* skal udfyldes

Få en mail, når vi publicerer nye optakter på Gregario.dk. Vi laver også eksklusive mail-optakter til udvalgte løb.

Vi sender en mail hver gang vi publicerer nye optakter. Du kan altid afmelde dig nyhedsbrevet igen.