Ruten til Giro d’Italia 2021

Giro d’Italia 2021 køres i år stort set udelukkende på italienske veje, men til gengæld kommer feltet forbi både Monte Zoncolan, de fantastiske grusveje og en generelt meget varieret rute. I denne optakt kigger vi nærmere på de 21 etaper, der både udgør og afgør årets Giro d’Italia.

Med 21 etaper og næsten 3.500 kilometer er Giro d’Italia én af de tre faste Grand Tours, der afholdes hvert år. I år starter løbet med en enkeltstart i Torino, mens det slutter med en enkeltstart i Milanos gader.

Hver etape markeres med et antal stjerner fra én til fem. Det er arrangørerne, der har stjernevurderet samtlige etaper, og de giver et fingerpeg om hvilke etaper, der er nøgle-etaperne.

Du kan herunder se en oversigt over alle 21 etaper i Giro d’Italia:

DatoEtapeLængde (km)Vurdering
8. maj1. etape: Torino-Torino8,6
9. maj2. etape: Stupinigi-Novara179
10. maj3. etape: Biella-Canale190
11. maj4. etape: Piacenza-Sestola187
12. maj5. etape: Modena-Cattolica177
13. maj6. etape: Grotte di Frasassi-Ascoli Piceno160
14. maj7. etape: Notaresco-Termoli181
15. maj8. etape: Foggia-Guardia Sanframondi170
16. maj9. etape: Castel di Sangro-Campo Felice158
17. maj10. etape: L'Aquila-Foligno139
19. maj11. etape: Perugia-Montalcino162
20. maj12. etape: Siena-Bagno di Romagna212
21. maj13. etape: Ravenna-Verona198
22. maj14. etape: Cittadella-Monte Zoncolan205
23. maj15. etape: Grado-Gorizia147
24. maj16. etape: Sacile-Cortina d'Ampezzo212
26. maj17. etape: Canazei-Sega di Ala193
27. maj18. etape: Rovereto-Stradella231
29. maj19. etape: Abbiategrasso-Alpe di Mera176
30. maj20. etape: Verbania-Alpe Motta164
31. maj21. etape: Senago-Milano30,3

Ved at klikke på etapens navn, kommer du direkte ned til etapebeskrivelsen af den enkelte etape.

1. etape: Torino-Torino, 8,6 kilometer (enkeltstart)

Vurdering: **

Giro d’Italia indledes med en kort enkeltstart på 8,6 kilometer, der fører en rundt i Torinos gader. Det meste af ruten foregår langs byfloden, mens den også undervejs går under en tunnel. Det er en fin enkeltstart på veje, der går en anelse op og ned hele tiden, men som kommer til at fremstå flad på tv-billederne.

Det er en fin indledning på Giro d’Italia, men tidsforskellene bliver næppe alt for store, om end specialisterne nok skal tage en del tid på nogle af de svagere enkeltstartsryttere med klassementsambitioner.

Foto: RCS Sport

2. etape: Stupinigi-Novara, 179 kilometer

Vurdering: **

Der er ikke mange udfordringer på løbets anden etape, der bør ende i løbets første massespurt. Nok er der lidt bakker midtvejs, men det handler mest af alt om at få fordelt bjergtrøjen fra starten.

Dermed er der lagt op til en spurt, og i finalen kan sprinterne se frem til et langt opløb uden de store forhindringer. Det sidste sving kommer med halvanden kilometer til målstregen, mens der venter en rundkørsel med 700 meter tilbage, hvor de skal passere lige igennem. Dermed er der lagt op til at leadout-togene kan få masser af fart på, og sprinterne kan virkelig pumpe watt igennem stængerne.

Der bør ikke være de store dikkedarer på 2. etape af Giro d’Italia 2021.

Foto: RCS Sport

3. etape: Biella-Canale, 190 kilometer

Vurdering: ***

Løbets tredje etape byder på en kuperet afslutning. De første 114 kilometer af den 190 kilometer lange rute er flad, men herefter kommer bakkerne. Bakkerne er ikke så hårde, at det bliver klassementsrytterne, der spiller ud, men til gengæld kan nogle af sprinterholdene sætte trumf på og forsøge at sætte nogle af de tungere sprintere ud af billedet.

Arrangørerne har kastet tre stjerner efter den. Den sidste bakke, Guarene, er 2,6 kilometer lang, men stiger ikke desto mindre med 7,1 %. Det er sådan set en halvhård bakke, der venter, men den topper med 15 kilometer til mål.

Foto: RCS Sport

4. etape: Piacenza-Sestola, 187 kilometer

Vurdering: ***

Fjerde etape er – akkurat som tredje etape – vurderet til tre stjerner. Jeg vil dog argumentere for, at der er stor forskel på de to etaper, og hvor jeg på forhånd ikke forventede klassementsforskelle på tredje etape, så forventer jeg det her.

De første 80 kilometer er ret uskyldige, men herfra går det op og ned hele dagen. Dagen kulminerer med Colle Passerino-stigningen, der topper 2,5 kilometer fra målstregen. Det er ikke en lang stigning med sine 4,3 kilometer, men da den stiger med 9,9 % i snit, kommer den til at trække tænder ud – og der vil komme tidsforskelle i klassementet.

Det bliver den første reelle test, men man må heller ikke lade sig narre alt for meget af resultaterne på stigningen: Den er alt for kort til at kunne sammenlignes med de senere stigninger i løbet.

Foto: RCS Sport

5. etape: Modena-Cattolica, 177 kilometer

Vurdering: *

Efter et par dage med stigninger, kommer der her en dag, der udelukkende er for sprinterne. Etapen fra Modena til Cattolica er uden nogen stigninger undervejs, og den næsten pandekageflade-etape bør ende i en massespurt.

Foto: RCS Sport

6. etape: Grotte di Frasissi-Ascoli Piceno, 160 kilometer

Vurdering: ***

Stigninger har vi mødt tidligere i løbet, men på 6. etape kommer de længere bjerge. Etapen består af et par stigninger, men fokus er naturligvis på San Giacomo-stigningen, der afslutter dagen i målbyen Ascoli Piceno.

Stigningen måler 15,5 kilometer og den stiger i snit med 6,1 %. Det er ikke de højeste procenter, men med til historien hører også, at de sidste fem kilometer konsekvent stiger med over 7 % – 7,6 % i snit for at være præcis. De første 10 kilometer af stigningen er udmarvende og trættende, men det er først på de sidste fem kilometer at stigningen for alvor tager fat og bliver hård.

Det er stadig tidligt i løbet, og favoritterne vil måske være lidt forsigtige med at rykke alt for meget, men føler man et overskud, kan jeg ikke forestille mig andet end at de rykker på de sidste par kilometer.

Foto: RCS Sport

7. etape: Notaresco-Termoli, 181 kilometer

Vurdering: **

På løbets 7. etape venter der en etape, der bør ende i en spurt – i al fald en form for en spurt. Som man kan ane på ruteprofilen stiger den sidste del af etapen ganske lidt. Den sidste halvanden kilometer er nemlig stigende, og fra starten af mødes feltet af en rampe, der stiger med op til 12 %. Det kommer til at skubbe rundt med sprintertogene, og måske bliver finalen for hård for de tungeste sprintere.

Foto: RCS Sport

8. etape: Foggia-Guardia Sanframodi, 170 kilometer

Vurdering: ***

På 8. etape venter en udfordrende etape med en række stigninger. Midtvejs på etapen begynder Bocca della Selva-stigningen, der er lang (18,9 kilometer), men ikke specielt hård med 4,6 % i snit. Det hele kommer således til at handle om finalen i Guardia Sanframondi.

De sidste tre kilometer af etapen er hårde. Først kommer der et stykke på 2,5 kilometer, der stiger med 7,6 % i snit, inden den flader en anelse ud til sidst med 4,4 %. Det er stigningsprocenter, der er fine nok til at kunne lave lidt ballade, men det fører næppe til kæmpe forskydninger i klassementet.

Foto: RCS Sport

9. etape: Castel di Sangro-Campo Felice, 158 kilometer

Vurdering: ****

Det er Appenninernes konge-etape der venter på 9. etape af Giro d’Italia 2021. Med fire stjerner er det den hårdeste etape i området, og et blik på ruteprofilen afslører også hvorfor den har fået fire stjerner: det er en modbydeligt hård rute.

Der er lange stigninger hele dagen. I finalen kommer der også grusstykker, mens finalen også foregår på en stigning: Campo Felice. Det er nok her, dagen for alvor bliver afgjort. Campo Felice strækker sig over de sidste seks kilometer og stiger med 6 % i snit. Den flader lidt ud midtvejs på stigningen, mens den mod slutningen stiger op mod 14 %. Det bliver en eksplosiv lille finale.

Foto: RCS Sport

10. etape: L’Aquila-Foligno, 139 kilometer

Vurdering: **

Efter Appenniner-kongeetapen venter en roligere dag i sadlen til Foligno. Nok er der en stigning efter 100 kilometers kørsel, men med næsten 40 kilometer til målstregen er det mest sandsynligt at det hele samles til en massespurt.

Foto: RCS Sport

11. etape: Perugia-Montalcino, 162 kilometer

Vurdering: ****

Elsker du Strade Bianche, så bliver den her etape guf. Tilbage i 2010 havde Giro d’Italia-arrangørerne inkluderet en grus-etape, og den etape står stadig som én af de bedste etaper, der er blevet kørt i nyere tid.

Grusvejene vender tilbage her 11 år efter. Etapen slutter igen i Montalcino, og selvom det bliver svært at overgå etapen for 11 år siden, så er ruten næsten garanti for spænding. Der er fire lange grusstykker på de sidste 70 kilometer. Det er en etape, der er værd at se for grusstykkerne alene – men der er jo faktisk også nogle hårde stigninger.

Den sidste er Passo del Lume Spento, der strækker sig over 9,3 kilometer og stiger med 4,6 % i snit. Det er dog inklusiv grusstykket i bunden, der foregår på næsten flad vej – umiddelbart efter sidste grusstykke følger en passage på to kilometer, der stiger med 9,1 % i snit – det kommer til at gøre gudjammerligt ondt.

Foto: RCS Sport

12. etape: Siena-Bagno di Romagna, 212 kilometer

Vurdering: ****

På 12. etape venter en etape med mange hårde stigninger og med høje stigningsprocenter. Det kan godt ske, at etapen ikke slutter med en bjergafslutning, men tag ikke fejl: Der er en grund til at arrangørerne kaster fire stjerner efter denne profil.

Alle stigningerne undervejs i løbet er nemlig hårde. Monte Morello har de højeste procenter, mens både Passo della Consuma og Passo della Calla har længden. Den sidste stigning, Passo del Carnaio er 10,8 kilometer og stiger i snit med 5,1 %, men her skal man huske på, at stigningen har et par passager, hvor den falder. Enkelte steder når den over 14 %.

Foto: RCS Sport

13. etape: Ravenna-Verona, 198 kilometer

Vurdering: *

Giro d’Italia er kendt for vilde stigninger og udmarvende ruter, men 13. etape har øjensynligt ikke fået det memo. I al fald er det en pandekageflad dag, der ender i en massespurt i Verona. Men med tanke på den efterfølgende etape, er det nok ikke helt dumt.

Foto: RCS Sport

14. etape: Cittadella-Monte Zoncolan, 205 kilometer

Vurdering: *****

På 14. etape finder vi én af Europas mest mytiske stigninger, nemlig Monte Zoncolan. Og selvom årets Giro d’Italia byder på den lidt lettere udgave af Monte Zoncolan, nemlig fra Sutrio-siden, der blev brugt i debutåret 2003, er det stadig en langt hårdere stigning end de fleste andre stigninger i feltet.

Det hele kommer til at handle om Monte Zoncolan, der over 14,1 kilometer måler 8,5 %. Særligt på de sidste fire kilometer er stigningen hård med en gennemsnitsprocent på 13 %. Kort før målstregen finder man hele 27 %, så rytterne kommer til at køre deres eget tempo på den her etape. Det bliver en brutal dag.

Foto: RCS Sport

15. etape: Grado-Gorizia, 147 kilometer

Vurdering: ***

På 15. etape dykker feltet ind i Slovenien ad et par omgange. Etapen er ganske tilforladelig, men byder på et par bakker, og særligt er der en lille rampe tæt på målstregen, der kan fungere som et frækt afsæt. Det er en bakke, der varer omtrent én kilometer og som stiger med 5,9 % i snit indtil tre kilometer før målstregen: det kan blive en hæsblæsende finale.

Der er dog også en risiko for at et udbrud sejler hjem på en etape som den her. Især hvis starten af løbet har været hårdt.

Foto: RCS Sport

16. etape: Sacile-Cortina d’Ampezzo, 212 kilometer

Vurdering: *****

De vilde stigninger fortsætter på 16. etape, der har fået fem stjerner af Giro d’Italia-arrangørerne. Dagen starter med La Crosetta-stigningen (11,6 kilometer – 7,1 %), hvor et stærkt udbrud kan komme afsted, inden der følger et dalstykke hen til Passo Fedaia (14 km – 7,6 %). De første otte kilometer af den stigning stiger ganske tilforladeligt, inden de sidste seks kilometer stiger med mere end 10 % i gennemsnit.

Fra toppen af Passo Fedaia venter en kort nedkørsel inden Passo Pordoi (11,8 kilometer – 6,8 %). Det er også løbets højeste stigning, den såkaldte Cima Coppi. Det er en meget konstant stigning, hvor man kan finde sin rytme. Fra toppen af denne venter en nedkørsel og et dalstykke, før man cirka 30 kilometer senere står ved foden af Passo Giau (9,9 kilometer – 9,3 %). Etapen byder på mere end 5.500 højdemeter i Dolomitterne.

Etapen slutter ikke på toppen af Passo Giau, men derimod efter nedkørslen fra stigningen.

Foto: RCS Sport

17. etape: Canazei-Sega di Ala, 193 kilometer

Vurdering: ****

Efter 16. etapes hårde etape, venter endnu en etape med hårde stigninger. 17. etape har to knaldhårde stigninger i finalen. Først kommer Passo di San Valentino (14,8 km – 7,8 %), der topper med 40 kilometer til målstregen. Fra toppen af denne kommer en nedkørsel og et kort dalstykke, inden etapen skal afgøres på Sega di Ala (11,2 km – 9,8 %).

Det er en hård dag i sadlen.

Foto: RCS Sport

18. etape: Rovereto-Stradella, 231 kilometer

Vurdering: **

Giro d’Italia 2021 tager en kort pause fra de store stigninger på 18. etape. Det meste af dagen er det en flad dag i sadlen for rytterne, men i finalen kommer der nogle bump, der åbner finalen. Det bliver en kedelig dag de første 200 kilometer, men herefter kan det blive en hæsblæsende finale.

Foto: RCS Sport

19. etape: Abbiategrasso-Alpe di Mera (Vaisesia), 176 kilometer

Vurdering: ****

Bjergene er tilbage på 19. etape, og nu spidser tingene til. Det er en meget klassisk Giro d’Italia-etape i sin opbygning med tre hårde stigninger i finalen. Først venter Mottarone (15,4 km – 6,7 %). Stigningen er placeret for langt væk fra målstregen i forhold til at spille ud for favoritterne. Heller ikke den efterfølgende stigning, Passo della Colma (7,5 km – 6,4 %) er hård nok til at favoritterne spiller ud.

Det betyder at det hele handler om Alpe di Mera (9,7 kilometer – 9,0 %), der afslutter etapen. De første 3 kilometer stiger med lidt under 7 %, men herefter stiger den med mellem 9-12 % i snit hele vejen op til målstregen. Det er en modbydeligt hård stigning.

Foto: RCS Sport

20. etape: Verbania-Alpe Motta, 164 kilometer

Vurdering: *****

Hvis man har noget tilbage, så skal de fyre det af på den her etape. Etapen stikker ind over den schweiziske grænse, hvor det meste af den 164 kilometer lange etape køres. De første 75 kilometer er flade, og så begynder vanviddet.

Først kommer Passo San Bernardino (23,7 km – 6,2 %). Det er en lang fætter, der har enkelte steder hvor den flader ud. Det er nok ikke her, man spiller ud, men den fungerer glimrende i forhold til at udmarve rytterne. Efter den stigning kommer Passo dello Spluga (ja, eller Splügenpass, som den ret beset hedder). Den er 8,9 kilometer lang og stiger i snit med 7,3 %. Herfra kommer rytterne tilbage på italiensk jord, hvor etapen skal afgøres.

Det er Alpe Motta (7,3 km – 7,6 %), der danner scenen for løbets sidste stigning. Det er i sig selv ikke den hårdeste stigning, men efter en lang, hård dag i sadlen, kommer den til at gøre ondt.

Foto: RCS Sport

21. etape: Senago-Milano, 30,3 kilometer (Enkeltstart)

Vurdering: ***

Giro d’Italia ynder gerne at afslutte løbet med en enkeltstart. I min optk er det også langt mere spændende end en parade-etape. I Milanos stræder skal løbet afsluttes med en 30,3 kilometer lang enkeltstart på en flad tonserrute. Med lidt held er klassementet stadig tæt, så der er spænding tilbage.

Foto: RCS Sport

Kommentarer

Abonnér
Send notifikationer om
guest
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

[…] Ruten til Giro d’Italia 2021 […]

[…] Ruten til Giro d’Italia 2021 […]

[…] 11. etape af Giro d’Italia 2021 er særligt speciel. Etapen er ikke domineret af hårde, lange stigninger, men derimod er finalen […]

Få vores optakter i indbakken

Samt eksklusive mail-optakter til udvalgte løb
* skal udfyldes

Få en mail forud for de vigtigste etaper, deltag i eksklusive konkurrencer og modtag eksklusive optakter – alt sammen ved at tilmelde dig nyhedsbrevet.

Vi sender cirka to nyhedsbreve om måneden. Du kan altid afmelde dig nyhedsbrevet igen.