Superagentens jagt på cykelsportens Cristiano Ronaldo

Jorge Mendes er nok mest kendt i fodboldens verden. Den portugisiske superagent kan prale af en lang liste af klienter, der blandt andre tæller mange af sportens største stjerner, inklusiv Cristiano Ronaldo, Bernardo Silva og den altid farverige manager, Jose Mourinho. I mange år har Mendes været at regne for én af fodboldens mest magtfulde mænd, hvor han har tjent ustyrlige summer til sig selv og sine spillere, ved at effektuere diverse klubskifter. Efterfølgende har han også udvidet sit imperium til Formel 1’s paddock, hvor Charles Leclerc har indgået et samarbejde med portugiseren.

Nu har Jorge Mendes så også kastet sig over cyklingen. Hans marketingfirma, Polaris Sports, har indgået en samarbejde med det, i cykelverdenen, mere kendte Corso Sports. Corso Sports repræsenterer allerede en del profilerede ryttere, hvor specielt danskerne Mads Pedersen, Michael Valgren og Søren Kragh Andersen springer i øjnene i klientellet, som også omfatter Giro-åbenbaringerne Joao Almeida og Tao Geoghegan Hart. Som en krølle på halen, omfatter samarbejde mellem Polaris Sport og Corso Sports dog kun de portugisiske klienter, Joao Almeida og Ruben Guerreiro – i hvert fald for nuværende.

Joao Correia fra Corso Sports har udtrykt sig positivt overfor aftalen med Polaris Sport, og mener den kan være med til at åbne nye døre for cykelsporten og forløse de marketingspotentialer der måtte ligge for rytterne. Corso vil stadig håndtere alle cykelrelateret aftaler for rytterne, mens Polaris Sports skal bruge deres ekspertise til at sikre flere mainstream markeringsaftaler. Om Almeida og Guerreiro så har potentiale til at ligge ansigt til store billboard reklamer i bedste Cristiano Ronaldo stil, må tiden vise. De to portugisiske ryttere er på nuværende tidspunkt de eneste der er repræsenteret af Mendes og Polaris Sports, og spørgsmålet er, hvor hurtigt hans imperium vil vokse inden for cykelsportens verden. Mendes har utvivlsomt en stor stjerne hos sine landsmænd og det er meget tænkeligt, at flere ryttere fra den iberiske halvø, vil følge trop. I første omgang går meldingerne på, at Mendes’ fokus i jagten på cykelsportens CR7-brand, er på hans portugiske landsmænd, men det er nok kun et spørgsmål om tid, før Mendes vil brede sine ringe i vandet og kigge ud over hjemlandets grænser.

Derimod er superagentens indtog i cykelverdenen ikke noget der huer den efterhånden legendariske franske sportsdirektør, Marc Madiot. Madiot fnyser over udsigten til de transfermæssige ændringer en agent fra fodboldens verden måske vil bringe med sig, og har ligefrem udtalt, at ingen ryttere med tilknytning til Mendes vil komme på kontrakt på hans hold, Groupama – FDJ. Om transfermekanismerne vil ændre sig med tiden og vi får flere transfers holdene imellem med transfersummer involveret som vi kender det fra fodbolden, må tiden vise. Fra tid til anden sker det allerede, og specielt Gianni Savio har allerede vist, at det er muligt at drive et cykelhold selvom man fra tid til anden sælger sine største stjerner til en højere hylde. Madiots bange anelser, er uden tvivl også et udtryk for konservatismen der oftest hersker i cykelsporten, men de lettere gammeldags tankegange og æresbegreber, er samtidig også en kæmpe del af sportens charme. Det er nok de færreste cykelromantikere der håber, at fodboldens grådige og skruppelløse kapitalisme vil gøre sit indtog i cykelsportens mere æstetiske verden.

For nuværende står ingen ansatte fra Polaris Sports opgivet som UCI-godkendte agenter, og derfor må Polaris Sports ikke håndtere rytternes kontraktlige anliggender. Om det med tiden sker, må vi vente i spænding på at se. Samarbejdet mellem Polaris Sports og Corso Sports vil klart medføre nogle nye økonomiske muligheder for rytterne personligt, og regner det på præsten, drypper det som oftest på degnen, så måske rytternes personlige aftaler, også vil have en økonomisk gevinst for deres pågældende hold på den lange bane. Nye økonomiske muligheder for både ryttere og hold ville absolut være kærkomment i en tid, hvor mange hold kæmper med økonomien. Om de muligheder så med tiden vil medføre et forandret transfermarked, styret af superagenter, som ønsker at shoppe deres ryttere før kontraktudløb for økonomisk vindings skyld, bliver spændende at se. Måske mekanismerne i cykelsporten og økonomien slet ikke er til et fodboldlignende transfermarked. Det kan også sagtens vise sig, at Madiots bange anelser, bliver til virkelighed.

Kommentarer

Abonnér
Send notifikationer om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Få vores optakter i indbakken

Samt eksklusive mail-optakter til udvalgte løb
* skal udfyldes

Få en mail forud for de vigtigste etaper, deltag i eksklusive konkurrencer og modtag eksklusive optakter – alt sammen ved at tilmelde dig nyhedsbrevet.

Vi sender cirka to nyhedsbreve om måneden. Du kan altid afmelde dig nyhedsbrevet igen.